Turkiet i sommar!

Jag ska till Turkiet igen i sommar. Fy fan vad skönt. Det känns inte riktigt som om jag har åkt där ifrån än =O
Vill åka dit på en gång helst men det blir i juli-augusti.

Dagen!

Är skit kass på uppladdningen. Men ja har verkligen inget intressant att skriva. Det blir ju tråkigt om jag bara skriver vad jag gör hela tiden. Sen så gör jag ju inte så mycket på vardagarna när det är skola och så. Igår va ja nere i soffan och tränade på prov hela dagen t ex och idag inget spec. Imorn däremot så ska jag till skövde och shoppa igen och sen på kvällen så ska jag till Björnes och dansa. Skönt att det händer nått här i mariestad iaf. Vatra om två veckor oxå.

bok

Hemma

Sitter nu här framför datan med ena foten halft bortdomnad. Har skit ont i den men vet inte vad jag har gjort =/. Känns ibland som att det är växtvärk men de sticker liksom i den oxå.

Efter fikat så tog jag bussen hem tio i fyra så ja va hemma runt 4. Sen hem direkt och prova på det nya dataspelet som jag inte avslöjar nåt om. Haha. Sen gjorde jag mat. De skulle bli hemmagjort potatis mos och biff men de slutade med att allt hamnade i samma bunke och så blev det nån gryta av nåt slag. Haha ne de lät knäppt. Men de blev Mosbiff röra.

Nu ska jag snart in i duschen, måste smörja in ansiktet eftersom att det är torrt efter all sol. Hade med mig en smörja men det är inte så mkt kvar så nu får ja prova på en ny som luktar förjävligt och svider. De e ju bara bra men ändå....

Senare efter de så ska jag kolla på en ny film och somna till denna. Vi ska ha lite myskväll jag och min lilla älskling.

Fikapaus efter en lång skoldag

Sista lektionen idag va infolay men eftersom att vi har två inlämningar och en redovisning i data kurserna så fick vi gå tidigare i förtroende att vi skulle jobba hemma och på arbetspassen på mån o tis. Vi e ju lediga Tors o fre så då blir de mycket vi missar + att jag har vart borta en vecka o två dagar nu.

Den ena inlämningen är att vi ska skriva så mycket vi kan om en stad i PowerPoint och redovisa. Den andra är en inbjudan vi ska göra till något evangemang. Ja ja vet inte riktigt.....

Efter skolan så gick sara och jag till stan och tittade lite på veromoda först, sen kom pappa och mötte oss vid åkes och lämnade lite pengar för vi skulle fika. Det blev dajmtårta och en apelsin festis =P

Bläväder i sverige tycker jag att det är (det har regnat och regnat)

Nationella Prov

I skolan idag så hade alla ettor i sverige nationella prov i matematik A. Har ju redan gjort B men var tvungen att läsa upp Akursen för jag hade G. Förstår inte vrf för jag tror inte att detta kommer bli så mycket bättre. Men man kan ju alltid hoppas på det bästa. Kändes iallafall som om ja fick rätt på alla men sen efter så fick inte alla samma svar så ja e inte säker längre. Vet att jag hade fel på den sista för den orkade ja inte ens räkna ut. Hahha.

Turkiet 8e dagen

Jag vaknade klockan 10 typ och gick ner till poolen och la mig. Låg där några timmar och badade. De va sista dagen i Turkiet så ingen va glad denna dag. Nouri kom och skämtade lite med oss med sin nya keps som han tog från en kille på andra sidan poolen. HAHA.

Halv fyra gick vi upp och packade ihop resten av sakerna och kollade så vi intye glömt nåt. Vi lämnade lite dricks åt städerskorna som kom varje dag och sen ställde vi våra väskor i lobbyn och gick till matsalen för att äta.

Klockan 7 gick bussen från hotellet till flygplatsen och vi skulle va ute ur rummet klockan 5 så vi fick sitta och vänta ett tag först men de va inte tråkigt.

Haha de kanske ser ut så men de va de inte

Sen väl på flygplatsen så fick vi vänta några timmar för flyget gick 23.40.... Jobbigt. Ännu mer vänta i bilen hem som tog två timmar. Vi va hemma i lugnås runt 4 på morgonen och gick och la oss direkt. Mmm

Nu är ja hemma igen men längtar som faan redan tillbaka. Så vi ska åka i höst igen =D

Turkiet 7e dagen

Torsdag i Turkiet innebär torsdagsmarknad. Vi gick upp tidigt tidigt för att komma dit tidigt, Men de va smockfullt ändå. Där inne fanns alltmöjligt men jag tittade på armband och fotlänkar. Jag hittade ett ställe där det va fem armband för 25 kronor men ja gjorde sönder ett innan ja hann köpa så ja tog ett nytt, haa. Men dom har jag inget kort på tyvärr. Sen hittade jag inte så mycket mer som kändes värt att köpa. Så då gick vi tillbaka till hotellet och la oss vid poolen i några timmar till, pratade med alla för att vi skulle åka dagen efter. Sen på kvällen så gick vi och tittade på gamla stan som va hur vackert som helst. Men de hade många hus med skrikfärger.

Unique va en pub. Inte så fin men ändå..

Det fanns oxå fin hus.

Inget va ju jättefint men de va en upplevelse att va där o se allt

På kvällen när vi hade vart hemma och duschat igen så tog vi taxi till gamla stan igen och satte oss på ett ställe "Three Palms" som vi satt på flera gånger och tog en drink var. Jag tog en Pina Colada som va skit god. Prova den sejjer ja bara. + att dom va lite roliga och skulle smycka ut glasen. En gång när ja köpte en sån på hotellet så fick ja ett glas som va format som en naken tjej. Borde det inte va en kille? HAHA

Det första glaset kommer ja inte ihåg va de va i, det mittersta är en milkshake, och den sista är en pina colada

O sen hem igen till hotellet. Alla va jätte trötta och vi tog det bara lungt.

Vi la oss och löste korsord

Sen på natten så gick jag och sara ner till baren och tog en fanta och satt och pratade lite med Nouri. Men sen kom de en annan kille så ja gick upp på rummet och la mig och sov. Haha

Turkiet 6:e dagen

Denna dagen hade vi en utflykt bokad men de va inte vilken utflykt som helst det va en båtutflykt med KING SEZAR. Det kom en minibuss eller en Dolmus som dom sejjer halv 10 och hämtade oss vid hotellet med några familjer till. Sen åkte vi till hamnen och letade upp båten vi skulle åka med. Så gick vi på och letade efter en plats vi kunde lägga oss på men de va fullt så vi fick dela på oss. Barnen på ett ställe och de vuxna på andra sidan båten.

Det var inte den båten men vi åkte en likadan fast större

Båten stannade på olika ställen där man kunde shoppa, mata och titta på fiskar, bada, sola, äta mm. Jag hoppade bara i en gång och va uppe lika snabbt igen. Ingen är så rädd för vad som finns under som jag. Haha. Sen stannade vi vid en liten stad som heter Icmir där vi gick av och shoppade. Jag köpte en klänning:

Den ska ha ett snöre runt nacken med men de tog ja bort

När vi kom tillbaka till stranden igen så tog vi taxin till hotellet där vi duschade och gjorde oss iordning för att sen åka till stranden igen och shoppa och äta. Vi satte oss på Gusta´s igen och sen in i tunneln där jag köpte en väska för 75 kronor som va riktigt fin.

Äkta kopia men med äkta kvalité

Utanför tunneln shoppade jag ännu mer. Jag köpte ett par shorts för 125 kronor tror jag och en bikini för 220 kronor. Båda två va ett bra köp tycker jag iaf. På vägen hem igen så gick vi förbi en liten alltialltshop som jag tänkte köpa nåt till familjen i. Men de fanns inte så mycket snyggt så jag köpte armband med namn på. Det är tanken som räknas.

Jag köpte ett grönt till mig men ja knöt de så hårt så ja fick inte av de igen HAHA

Osså tillbaka till hotellet och somna på stört

Turkiet 5:e dagen fort

Glömde skriva att jag fixade acrylnaglar på tisdagen oxå. haha. hoppsan. Men efter de fick man inte bada så ja fick bada med händerna i luften och det va inte det lättaste. Alla skrattade och tog kort men dom har jag inte på min kamera tyvärr. Så de får ja lägga in en annan dag.

Naglarna jag fick (dom är INTE lika fina längre)

Turkiet 5e dagen

Tisdagen spenderades på hotellet vi poolen igen. Man ska ju sola så mycket man kan utomlands har jag hört. Haha. A så vi låg där några timmar på dagen då de va varmast. Sen gick vi upp och duschade mm. På hotellet va alla hur snälla som helst mot oss och de va jätte kul att prata med dom för dom skämtade hela tiden. Vi fick en ny vän som vi pratade med rätt mkt där nere, han heter Nouri och va ung men kommer inte ihåg hur gammal. Detta är han:

En fin pose för kameran är allt för att imponera på blondiner, NOT

Han skulle hoppa i poolen om inte Turkiet vann eurovision men ja hann aldrig se om han gjorde de eller inte, synd. Men vi lärde honom en massa svenska iaf och han hade svårt med ordet dricka så han kunde inte fråga sina kunder va de ville ha o dricka på svenska XD. Han jobbade alltså i baren.

Senare på kvällen så tog vi taxi ner till stranden igen och letade på en ny restaurang och det blev Gusta´s. Den va den bästa vi va på. Gott och trevlig personal. Man kunde inte dra in stolen själv där inte.

Tog en bild från en annan restaurang så lägger upp den för ja inte tog en från Gusta´s

Oså blev det ännu mera shopping resten av kvällen där ja köpte:

Bra bild haha. Ett armband, En klocka D&G, En plånbok Gucci. Äkta kopia

Hem igen på natten och somnade på stört.

Turkiet 4e dagen

På söndagen bestämde vi oss för att denna dagen skulle spenderas nere vid stranden halva dagen så vi gick upp, packade badväskorna och tog en taxi ner till stranden direkt efter frukost. Taxin kostade bara 10 lira=50 kronor, billigt alltså för så långt. A men sen så låg vi på stranden i 5-6 timmar kanske och fick höra lika mycket tjafs på stranden för det gick runt massa folk och sålde saker där med t ex massage av proffs och armand, fotlänkar och halsband. Efter lite extra tjat så köpte jag en fotlänk iaf. De e fint när man är brun. Så det blev en med blåa stenar i.

Det syns inte sådär jätte bra men jag köpte det längst ner. (Det bakom va de dom kallade täcke)

Efter man hade fått lite mer färg på köttet så gick vi till en annan restaurang och käkade lunch, Sent eftersom man inte hade lust alls att äta i 50 grader. Happ så de blev ännu mer toppen mat. Och ännu mer inkastare som man skulle dras med t o m när man satt ner.

Sen shoppade vi i tunneln som jag kallar det för det va massa hus som va täta med ett tak imellan som såg ut som en tunnel. Där inne var det fullt med affärer och arbetare som tävlade om vem som hade mest kunder. Man behövde inte köpa nåt bara man gick in. Och ja fastnade ju som vanligt vid nya kläder. Detta köpte jag:

En snygg tröjja

Sedan tog vi återigen en taxi hem till hotellet på natten och somnade på stört

Ett turkiskt sjukhus som vi åkte förbi på morgonen. Det såg inte sådär bra ut men alltid nåt.

Turkiet

Turkiet va den bästa och enda utlandsresan jag har haft. Vi kom dit på fredagnatt runt 11-1 och vi åt genast mat. Eller ja en knäckemacka och sen la vi oss tror jag. Lördagen har jag ju redan skrivit om i inlägget innan så ja fortsätter med söndag. Då gick vi de första vi gjorde ner till poolen och låg där i ett par timmar. Sen gick vi upp på rummet och duschade mm. Kloret va skit starkt. Sen tog vi en promenad ner till stranden och det va mkt längre än vi trodde.

Alla dessa restauranger överallt och alla inkastare asså, det va nog de jobbigaste på resan. Dom skrek på oss även om vi va på andra sidan gatan för att undvika dom och sen kom de över gatan och tjatade mer. Jobbigt som bara den. Men vi undvek det med att sejja att vi nyss ätit haha men då fortsätter dom ändå och frågar var vi kommer ifrån och vi svarar sweden och dom sejjer "aa svenska" med konstig dialekt. Hmm

Sen fortsatte vi runt där i Marmaris i sökan efter stranden, de va inte så svårt för vi hittade efter ett tag. Då letade vi upp en fin restaurang som va någorlunda fräsch. Den vi hamnade på va sådär men maten va toppen. Som turkiets tradition så får man först bröd med någon dressing till och sen kommer maten och sist ska man egentligen dricka nåt som t ex turkiskt te men de gjorde vi aldrig.

Efter de så va klockan mycket så vi shoppade lite de sista och sen gick vi hem igen.. Jag köpte inget spec för det va så sent och alla va trötta. Efter en halvtimme-timme så va vi hemma igen och somnade på stört.

Vårat rum på hotellet. (vi möblerade om lite sen)

Master bedroom (men där fick vi inte sova) Haha

Den toaletten som hörde till vårat rum (Det andra rummet hade oxå, en likadan)

Köket ( Inte så mycket användning av detta eftersom de va restaurang som gällde på semestern)

Den ena poolen som vi låg vid första dagen

Klädaffären inne på hotellet

Turkiet!

Igar natt kom vı hıt tıll hoteller ı marmarıs runt
klockan ett pa natten. sen sa tıttade vı runt lıte
och checkade ın. sa blev det lıte kvallsmat och
sen la vı oss och sov.

Ungefar 5 over 5 sa vaknade ja av deras moske
alltsa deras typ kyska som skrıker ut bonen over
hela turkıet. Jobbıgt men sen somnade ja om ıgen.

Klockan atta gıck vı upp och da sken solen som den
brukar gora ı sverıge mıtt pa dagen sa de va ratt
skont. Vı at frukost o sen dırekt ner tıll poolen. bada
och sola. sa nu e jag brun =D

klockan tre sa gıck vı ner tıll havet och tıttade pa para
glıdıng som vı ska testa en dag. vı at oxa pa restaurang
GOTT va de. Alla dessa ınropare kommer ta kal pa mıg
ınnan halva veckan har gatt men dom sejjer fına saker
ıbland.

Ja de blev en LANG promenad ıaf for sen skulle vı ga hem
ıgen. Pa vagen hem sa fıck jag en staltrad ın ı foten och
den satte sıg sa jag fıck dra ut den och blodet kom dırekt
sa upp pa rummet och tvatta men de gıck anda ınte sa ja
gıck runt pa halen. Men sen gjorde de sa ont sa ja drog av
lıte skınn pa tan och fıck ut det som va ı och nu e de bra ıgen.

Hemma pa hotellet ıgen efter en 40 gradıg promenad pa ca 4
tımmar sa va de poolen ıgen och sola. Nu ska fargen fram.
Kopte en ny bıkını pa stormarknaden for hundra spann. skıtfın
va den.

Sen nu pa kvallen sa har vı vart nera pa stranden ıgen men denna
gangen sa tog vı en taxı ıst och dar nere sa satte vı oss och drack
lıte pa en restaurang och sen vıdare tıll batarna for att tıtta lıte
prıser sa nu ska vı ut med bat en halvdag. Mysıgt. Sen vıdare tıll
nasta restaurang med mera mat. Och nu sıtter jag vıd datan nere
pa hotellet.

Skrıver mer nar jag hınner =D

afshfg

Filmdag

Skola nu igen. Sitter på lektion och har genomgång, det är inte så där jätte kul men ja måste ändå lyssna. Det handlar om brandsäkerhet och vad man ska göra vid olyckor. Så nu kan i de ja.

Resten av dagen kommer typ bara handla om filmtittande. Nästa lektion är svenska och då ska vi titta på en ny film, vet inte vilken men att om vi kommer senare än tio över tio dit så får vi inte komma in och får frånvaro XD Stressa Stressa

Efter den lektionen så har vi lunch tror jag men ja vet inte vad för nåt, kanske kött ? Men sen iaf så har vi engelska och fortsätter titta på en film som heter The Green Mile. Den är riktigt bra, sorglig, roligt och man tröttnar inte på den. Den handlar om en man som har "mördat" två små flickor och är dömd till döden. Men innan han ska till stolen så räddar han liv och man tvekar på hans skyldighet. Rekomenderar. Men vi har redan tittar på den några lektioner så snart är den nog slut.

Riktigt skön dag

film

Skola

Skriver som vanligt blogg på lektionen, hänger ändå med men just nu går vi inte igenom nånting. Vi får reda på nya läxor varje dag nu och snart är det t o m prov, på torsdag. Sen har vi läxa till imorn och massor läxor tills nästa vecka men jag är ju inte här då så ja får väl göra dom när ja e hemma igen eller på ett lov då man ska jobba ikapp.